AI en werk: wat we kunnen leren van 200.000 gesprekken met Copilot

De opkomst van generatieve AI roept veel vragen op over de toekomst van werk. In plaats van te speculeren biedt een recent onderzoek van Microsoft Research interessante inzichten. Door 200.000 geanonimiseerde gesprekken met Bing Copilot, de AI-assistent van Microsoft in de zoekmachine Bing, te analyseren, brachten de onderzoekers in kaart welke werkactiviteiten mensen daadwerkelijk met AI uitvoeren.
Dit rapport geeft een (gedeeltelijk) beeld van de huidige impact van AI en biedt interessante lessen voor ondernemers die AI praktisch willen inzetten. Het is echter belangrijk te benadrukken dat dit onderzoek een specifieke momentopname is van het gebruik van één AI-tool en niet het gehele AI-landschap vertegenwoordigt.
Kern van het onderzoek: gebruikersdoelen en AI-acties
Een belangrijk onderscheid in het onderzoek is dat tussen het ‘user goal’ (het doel dat de gebruiker wil bereiken) en de ‘AI action’ (de taak die de AI uitvoert). Dit onderscheid helpt te begrijpen of AI een mens assisteert of een taak overneemt.
Stel, een ondernemer zoekt informatie over een nieuwe subsidie (user goal: informatie verzamelen). De AI kan deze informatie vervolgens samenvatten en presenteren (AI action: informatie verstrekken). Door deze twee kanten te bekijken ontstaat een genuanceerd beeld van de rol van AI in verschillende werkprocessen.
AI applicability score
Op basis van deze analyse is een AI applicability score ontwikkeld voor diverse beroepen. Deze score geeft aan in welke mate de werkactiviteiten van een beroep overlappen met taken waarvoor AI al wordt ingezet, rekening houdend met het succes en de reikwijdte van die AI-ondersteuning.
Welke beroepen profiteren het meest van AI?
Het onderzoek toont aan dat beroepen met veel informatieverwerking, zoals computer- en administratieve functies, communicatiewerk en kenniswerk, de hoogste AI applicability score hebben. Voorbeelden van beroepen met een hoge score zijn:
- Tolken en vertalers: AI kan helpen bij het vertalen en interpreteren van talen.
- Historici, schrijvers en redacteuren: AI ondersteunt bij het verzamelen van informatie, schrijven en redigeren van teksten.
- Salesmedewerkers en klantenservicemedewerkers: AI is effectief in het verstrekken van informatie, beantwoorden van vragen en opstellen van communicatie.
- Bepaalde onderwijzers: met name docenten die veel met informatieoverdracht en het voorbereiden van lesmateriaal bezig zijn, zien een hoge toepasbaarheid.
Deze bevindingen benadrukken dat AI vooral van waarde is in rollen waarin veel wordt gelezen, geschreven, geanalyseerd en gecommuniceerd.
De volledige lijst:
Beroep | Dekking | Voltooiing | Reikwijdte | AI-score | Aantal werkenden (VS) |
---|---|---|---|---|---|
Tolken en vertalers | 0,98 | 0,88 | 0,57 | 0,49 | 51.560 |
Historici | 0,91 | 0,85 | 0,56 | 0,48 | 3.400 |
Steward(ess) | 0,80 | 0,88 | 0,62 | 0,47 | 20.190 |
Verkoopmedewerkers (diensten) | 0,84 | 0,90 | 0,57 | 0,46 | 1.142.020 |
Schrijvers en auteurs | 0,85 | 0,84 | 0,60 | 0,45 | 49.450 |
Klantenservicemedewerkers | 0,72 | 0,90 | 0,59 | 0,44 | 2.858.710 |
CNC-programmeurs | 0,90 | 0,87 | 0,53 | 0,44 | 28.030 |
Telefonisten | 0,80 | 0,86 | 0,57 | 0,42 | 4.600 |
Loket- en reisbaliepersoneel | 0,71 | 0,90 | 0,56 | 0,41 | 119.270 |
Omroepers en radio-dj’s | 0,74 | 0,84 | 0,60 | 0,41 | 25.070 |
Effectenhandelaren | 0,74 | 0,89 | 0,57 | 0,41 | 48.060 |
Educatoren land- en tuinbouw | 0,77 | 0,91 | 0,55 | 0,41 | 8.110 |
Telemarketeers | 0,66 | 0,89 | 0,60 | 0,40 | 81.580 |
Conciërges | 0,70 | 0,88 | 0,56 | 0,40 | 41.020 |
Politicologen | 0,77 | 0,87 | 0,53 | 0,39 | 5.580 |
Journalisten, verslaggevers | 0,81 | 0,81 | 0,56 | 0,39 | 45.020 |
Wiskundigen | 0,91 | 0,74 | 0,54 | 0,39 | 2.220 |
Technisch schrijvers | 0,83 | 0,82 | 0,54 | 0,38 | 47.970 |
Proeflezers en correctoren | 0,91 | 0,86 | 0,49 | 0,38 | 5.490 |
Gastheren/-vrouwen | 0,60 | 0,90 | 0,57 | 0,37 | 425.020 |
Redacteuren | 0,78 | 0,82 | 0,54 | 0,37 | 95.700 |
Docenten hoger onderwijs (economie) | 0,70 | 0,90 | 0,52 | 0,37 | 82.980 |
PR-specialisten | 0,63 | 0,90 | 0,60 | 0,36 | 275.550 |
Productdemonstrateurs | 0,64 | 0,88 | 0,53 | 0,36 | 50.790 |
Verkoopspecialisten (advertenties) | 0,66 | 0,90 | 0,53 | 0,36 | 108.100 |
Nieuwe rekeningbeheerders | 0,72 | 0,87 | 0,51 | 0,36 | 41.180 |
Statistische assistenten | 0,85 | 0,84 | 0,49 | 0,36 | 7.200 |
Verhuur- en baliemedewerkers | 0,62 | 0,90 | 0,52 | 0,36 | 390.300 |
Dataspecialisten | 0,77 | 0,86 | 0,51 | 0,36 | 192.710 |
Financieel adviseurs | 0,69 | 0,88 | 0,52 | 0,35 | 272.190 |
Archivarissen | 0,66 | 0,88 | 0,49 | 0,35 | 7.150 |
Docenten hoger onderwijs (economie) | 0,68 | 0,90 | 0,51 | 0,35 | 12.210 |
Webontwikkelaars | 0,73 | 0,86 | 0,51 | 0,35 | 85.350 |
Bedrijfsanalisten | 0,68 | 0,90 | 0,54 | 0,35 | 838.140 |
Geografen | 0,77 | 0,83 | 0,48 | 0,35 | 1.460 |
Modellen | 0,64 | 0,89 | 0,53 | 0,35 | 3.090 |
Marktonderzoekanalisten | 0,71 | 0,90 | 0,52 | 0,35 | 846.370 |
Meldkamerpersoneel | 0,66 | 0,88 | 0,53 | 0,35 | 97.820 |
Telefonisten (centrale) | 0,68 | 0,86 | 0,52 | 0,35 | 43.830 |
Docenten bibliotheekwetenschappen | 0,65 | 0,90 | 0,51 | 0,34 | 4.220 |
Bron: Working with AI: Measuring the Occupational Implications of Generative AI
Legenda kolommen:
- Dekking (Coverage): Hoe vaak AI bij dat beroep wordt toegepast
- Voltooiing (Cmplt.): In hoeverre AI de taak succesvol afrondt
- Reikwijdte (Scope): Hoe breed AI binnen het beroep kan worden ingezet
- AI-score (Score): Gemiddelde toepasbaarheid van AI binnen het beroep
- Aantal werkenden: Amerikaanse arbeidsdata (ter indicatie van impact)
Waar is de AI-impact (nog) minder groot?
Aan de andere kant van het spectrum staan beroepen met een lage AI applicability score. Dit zijn voornamelijk functies met een sterke fysieke component of waarbij het bedienen van complexe machines centraal staat. Voorbeelden hiervan zijn:
- Baggeraars.
- Brug- en sluiswachters.
- Operators van waterzuiveringsinstallaties.
Dit bevestigt het huidige beeld dat generatieve AI, in zijn huidige vorm, minder direct van invloed is op handmatige of fysieke arbeid.
De volledige lijst:
Beroep | Dekking | Voltooiing | Reikwijdte | AI-score | Aantal werkenden (VS) |
---|---|---|---|---|---|
Bloedafnamespecialisten | 0,06 | 0,95 | 0,29 | 0,03 | 137.080 |
Verzorgenden | 0,07 | 0,85 | 0,34 | 0,03 | 1.351.760 |
Asbest- en chemisch opruimers | 0,04 | 0,95 | 0,35 | 0,03 | 49.960 |
Schilders en stukadoors | 0,04 | 0,96 | 0,38 | 0,03 | 7.700 |
Balsemers | 0,07 | 0,55 | 0,22 | 0,03 | 3.380 |
Systeemoperators (overig) | 0,05 | 0,93 | 0,38 | 0,03 | 15.370 |
Kaakchirurgen | 0,05 | 0,89 | 0,34 | 0,03 | 4.160 |
Autoruit- en glasreparateurs | 0,04 | 0,93 | 0,34 | 0,03 | 16.890 |
Maritiem ingenieurs | 0,05 | 0,92 | 0,39 | 0,03 | 8.860 |
Band- en kettingreparateurs | 0,04 | 0,95 | 0,35 | 0,02 | 101.520 |
Kunstgebittechnici | 0,10 | 0,90 | 0,29 | 0,02 | 570 |
Productie | 0,04 | 0,93 | 0,36 | 0,02 | 181.810 |
Wegonderhoudsmedewerkers | 0,03 | 0,96 | 0,32 | 0,02 | 150.860 |
Medisch instrumentenvoorbereiders | 0,04 | 0,96 | 0,31 | 0,02 | 66.790 |
Verpakkings- en vulmachinemedewerkers | 0,04 | 0,91 | 0,39 | 0,02 | 371.600 |
Voedermachinebedieners | 0,05 | 0,89 | 0,36 | 0,02 | 44.500 |
Afwassers | 0,03 | 0,95 | 0,30 | 0,02 | 463.940 |
Metselaars beton/afwerking | 0,03 | 0,92 | 0,39 | 0,01 | 203.560 |
Brandweerleiders | 0,04 | 0,88 | 0,39 | 0,01 | 84.120 |
Chauffeurs industriële voertuigen | 0,03 | 0,94 | 0,28 | 0,01 | 778.920 |
Oogheelkundig medisch technici | 0,04 | 0,89 | 0,33 | 0,01 | 73.390 |
Massagetherapeuten | 0,10 | 0,91 | 0,32 | 0,01 | 92.650 |
Chirurgische assistenten | 0,03 | 0,78 | 0,29 | 0,01 | 18.780 |
Bandopbouwers | 0,03 | 0,93 | 0,40 | 0,01 | 20.660 |
Dakdekkers | 0,02 | 0,94 | 0,37 | 0,01 | 4.540 |
Operators gascompressoren en -pompen | 0,01 | 0,96 | 0,47 | 0,01 | 4.400 |
Olie- en gasarbeiders | 0,01 | 0,95 | 0,39 | 0,01 | 43.830 |
Schoonmakers | 0,02 | 0,94 | 0,34 | 0,01 | 836.230 |
Asfalteerders / straatwerkers | 0,01 | 0,96 | 0,29 | 0,01 | 43.080 |
Houthakkers | 0,01 | 0,95 | 0,36 | 0,01 | 23.720 |
Schippers (motorboot) | 0,01 | 0,93 | 0,39 | 0,00 | 2.710 |
Ziekenhuismedewerkers | 0,00 | 0,76 | 0,18 | 0,00 | 48.710 |
Vloerleggers en -afwerkers | 0,00 | 0,94 | 0,34 | 0,00 | 5.070 |
Heiers (palenheien) | 0,00 | 0,98 | 0,24 | 0,00 | 3.010 |
Spoorwegleggers | 0,00 | 0,96 | 0,27 | 0,00 | 18.770 |
Gieters / kernvormers | 0,00 | 0,95 | 0,36 | 0,00 | 11.780 |
Operators waterzuiveringsinstallaties | 0,00 | 0,92 | 0,44 | 0,00 | 120.710 |
Brug- en sluiswachters | 0,00 | 0,93 | 0,39 | 0,00 | 3.460 |
Baggeraars | 0,00 | 0,99 | 0,22 | 0,00 | 940 |
Bron: Working with AI: Measuring the Occupational Implications of Generative AI
Legenda kolommen:
- Dekking (Coverage): Hoe vaak AI bij dat beroep wordt toegepast
- Voltooiing (Cmplt.): In hoeverre AI de taak succesvol afrondt
- Reikwijdte (Scope): Hoe breed AI binnen het beroep kan worden ingezet
- AI-score (Score): Gemiddelde toepasbaarheid van AI binnen het beroep
- Aantal werkenden: Amerikaanse arbeidsdata (ter indicatie van impact)
Relatie tussen opleidingsniveau en AI
Een voorzichtige conclusie uit het rapport is de relatie tussen opleidingsniveau en de AI applicability score. Beroepen die doorgaans een bachelordiploma vereisen zoals politieke wetenschappers en journalisten, vertonen een hogere AI-toepasbaarheid dan beroepen met lagere opleidingsvereisten. Dit betekent dat een hoger opleidingsniveau geen garantie is tegen de invloed van AI op werkzaamheden. Integendeel: veel kennisintensieve beroepen worden juist geraakt.
Augmentatie, geen vervanging
Het rapport waarschuwt expliciet tegen de misvatting dat een hoge AI applicability score automatisch leidt tot baanverlies. De onderzoekers benadrukken dat hun data geen uitspraken doen over de economische impact op de lange termijn. AI kan taken efficiënter maken, wat vaak leidt tot augmentatie (ondersteuning) in plaats van automatisering (vervanging).
Zoals Jensen Huang, CEO van Nvidia, opmerkte: “Je verliest je baan niet aan een AI, maar aan iemand die AI gebruikt.” Dit onderstreept het belang van het omarmen van AI als hulpmiddel om productiever en concurrerender te zijn.
Belangrijke kanttekeningen bij het onderzoek
Het is goed om je te realiseren dat het onderzoek niet representatief is voor al het AI-gebruik:
Specifieke AI-tool
De data zijn afkomstig van Microsoft Bing Copilot-gebruikers in de Verenigde Staten. Het gebruik van andere AI-modellen (zoals ChatGPT of Claude) kan leiden tot andere patronen, aangezien gebruikers verschillende tools voor verschillende doeleinden kiezen. De integratie van Copilot met de Bing-zoekmachine kan bijvoorbeeld de frequentie van informatieverzamelingstaken beïnvloeden.
Momentopname
De analyse is een momentopname van AI-mogelijkheden en -gebruik in de periode januari tot september 2024. AI-technologie ontwikkelt zich echter razendsnel, waardoor de relevantie van bepaalde bevindingen in de toekomst kan verschuiven.
Focus op LLM’s
Het onderzoek richt zich specifiek op de impact van Large Language Models (LLM’s). Andere vormen van AI zoals gespecialiseerde AI voor beeldherkenning, robotica of procesautomatisering, vallen buiten de scope van dit rapport. Deze toepassingen kunnen een heel andere impact hebben op beroepen (denk aan de invloed op vrachtwagenchauffeurs).
Werk versus vrije tijd
Het is lastig met zekerheid vast te stellen of de geanalyseerde gesprekken plaatsvonden in een werkcontext of voor vrijetijdsdoeleinden. Hoewel het rapport zich richt op werkactiviteiten, kunnen de gesprekken ook persoonlijke vragen bevatten die toevallig overeenkomen met professionele taken.
Deze punten maken duidelijk dat het rapport een waardevol inzicht geeft in een deel van het AI-gebruik, maar niet als de definitieve waarheid over de gehele AI-impact moet worden gezien.
Inzichten uit het rapport voor ondernemers
Het rapport levert wél diverse interessante inzichten op voor ondernemers:
1. Identificeer informatietaken
Breng in kaart welke terugkerende taken binnen je bedrijf draaien om informatie verzamelen, schrijven, samenvatten of communiceren. Denk aan het opstellen van offertes, beantwoorden van e-mails, schrijven van marketingteksten of het genereren van interne rapporten.
2. Experimenteer met AI-assistentie
Kies een of twee van deze taken en experimenteer met AI-tools. Laat AI bijvoorbeeld concepten genereren voor klantcommunicatie of vraag om een samenvatting van een lang document.
3. Focus op efficiëntie, niet op vervanging
Zie AI als een digitale assistent die je medewerkers productiever kan maken. De tijd die wordt bespaard op routinetaken kan worden besteed aan complexere problemen, persoonlijke interactie of nieuwe initiatieven.
4. Stimuleer leren en aanpassing
Moedig je team aan om te experimenteren met AI-tools. De vaardigheid om effectief met AI samen te werken wordt steeds belangrijker voor alle functies, ongeacht het opleidingsniveau.
Niet in het rapport, maar wél belangrijk:
- Begin klein en praktisch.
- Laat het nut van AI zien.
- Zorg voor de juiste kennis en basisbegrip.
- Begeleid en creëer vertrouwen.
- Maak AI-beleid helder en ondersteunend.
- Betrek medewerkers bij de keuzes.
- Meet en evalueer periodiek.
- Geef AI een plek.
Lees voor meer uitleg over voorgaande stappen: AI-adoptie blijft achter in Nederland
Ook AI toepassen zonder gedoe?
Ik denk graag met je mee. Vraag vrijblijvend advies aan of boek een praktische training. Neem gerust contact op voor meer informatie.